BLOGI: Onnistunut rekrymarkkinointi: Miten tavoittaa huippuosaajat

14.08.2023

Rekrymarkkinoinnista kuulee puhuttavan usein, mutta mitä se oikein tarkoittaa ja ketä se hyödyttää? Noh, rekrytointimarkkinointi on prosessi, jossa mainostetaan ja markkinoidaan työmahdollisuuksia ja suoria työtehtäviä pätevien hakijakandidaattien houkuttelemiseksi. Rekrytointimarkkinoinnista hyötyy toki yritys, mutta myös työnhakija, sillä rekrymarkkinoinnin yhteydessä pystytään luomaan niitä ensimmäisiä mielikuvia yrityksestä hakijalle ja herättämään hänen kiinnostuksensa työhakemuksen lähetystä varten.

Rekrymarkkinointi takaa usein lisänäkyvyyden työilmoitukselle tai yrityksen avoimille työpaikoille. Lisänäkyvyyttä työilmoitukselle voi kasvattaa helposti omissa somekanavissa, työnhakupalveluiden sivuilla tai digi- ja printtimainoksien avulla. Samalla yritys pääsee rakentamaan omaa työnantajabrändiään. Viestimällä esimerkiksi yrityksen arvoista, eduista ja uratarinoista mieltävät hakijat yrityksen todennäköisemmin mielenkiintoisemmaksi ja houkuttelevammaksi työnantajaksi ja -paikaksi.

Toki rekrymarkkinoinnista on myös konkreettista hyötyä itse rekrytointiprosessiin. Tehokkaalla rekrymarkkinoinnilla voi tavoittaa suuremman määrän potentiaalisia ja positioon sopivampia hakijoita. Tällöin myös rekrytointiprosessin ja palkkausajan kesto saattaa lyhentyä, kun hakijapooli koostuu suuremmasta otannasta potentiaalisia työnhakijoita. Tämä voi auttaa yrityksiä täyttämään kriittiset roolit nopeammin ja pitämään liiketoiminnan sujuvana.

Viisi vinkkiä onnistuneeseen rekrymarkkinointiin

Tarkastele omaa työnantajabrändiäsi! Työnantajabrändisi erottaa sinut muista yrityksistä, ja se sisältää yrityksesi arvot, kulttuurin ja tavan toimia. Kun sinulla on selkeä käsitys työnantajabrändistäsi, voit alkaa luomaan helpommin rekrytointimarkkinointiviestejäsi sen pohjalta. Työnantajamielikuvaa myös kehittyy koko ajan, joten huomioi, että jokainen viesti ja mainos vaikuttaa tähän.

Käytä hyödyksi sosiaalista mediaa! Sosiaalinen media on tehokas työkalu rekrymarkkinoinnissa. Hyviä alustoja kertoa avoimista työpaikoista ja tavoittaa suuria määriä yleisöä on esimerkiksi LinkedIn, Facebook, Instagram sekä suureen suosioon noussut TikTok. Tärkeää on muistaa määritellä oikea kohdeyleisö ja luoda heitä puhuttelevaa viestintää eri kanaviin.

Kirjoita kiinnostavia ja selkeitä työpaikkailmoituksia! Liian usein näkee työpaikkailmoituksia, joissa on listattuna pitkälti vain erilaisia vaatimuksia hakijoita koskien. Työnhaku on aina kahden kauppa, joten muista tuoda esille myös yrityksen tarjoamia etuuksia, kerro kulttuurista ja arvoista sekä mainitse siitä, mikä tekee juuri teidän yrityksestänne ainutlaatuisen ja miellyttävän työpaikan.

Kerro kokemuksia! Muiden ihmisten kokemuksilla ja mielipiteillä on suuri merkitys. Kysy yrityksen nykyisiltä työntekijöiltä kokemuksia ja ajatuksia yritykseen liittyen. Jaa työpaikkailmoituksessa ja rekrymarkkinoinnissa tarinoita talon sisältä esimerkiksi lyhyen esittelyvideon muodossa ja houkuttele niiden pohjalta potentiaalisia hakijoita taloon.

Mukaan messuille!  Erilaiset rekrymessut ovat loistava tilaisuus tuoda yritystäsi esille työnhakijoiden suuntaan sekä tavata mahdollisia hakijoita kasvokkain. Nappaa messuille mukaan selkeitä ja työpaikkoja esitteleviä esitteitä, kone tai tabletti työhakemuksia varten sekä reipas mieli. Muista, että messuilla sinä luot työnantajamielikuvaa yrityksestänne, joten panosta iloiseen ja helposti lähestyttävään asenteeseen messujen ajan.

Näitä vinkkejä noudattamalla voit luoda onnistuneen rekrytointimarkkinointistrategian, joka auttaa sinua houkuttelemaan ja säilyttämään huippulahjakkuuksia. Ja mikäli haluat päästä helpommalla, voit myös huoletta ulkoistaa rekrymarkkinoinnin meidän käsiimme rekrytointien yhteydessä!