Vielä vuosi sitten olin hitsaajana Pietarin telakalla rakentamassa ydinkäyttöisiä jäänmurtajia, sotilassukellusveneitä ja muita vaativia kohteita, kertoo 32-vuotias Aleksandr Andreichev. Töitä paiskittiin 200 tuntia kuussa, silti työntekijöille ei ollut edes hitsausmaskeja eikä -laseja. Palkka oli matala ja summa vaihteli mystisesti kuukaudesta toiseen.
– Yhtenä kuukautena saatoit ansaita tuhat euroa, seuraavana vain 500, Andreichev ihmettelee. Tammikuussa 2020 Andreichev näki SOL Henkilöstöpalvelujen työpaikkailmoituksen. Hän lähetti hakemuksen ja sai kutsun haastatteluun. Ammattitaito testattiin käytännössä moniosaisilla työnäytteillä ennen varsinaista päätöstä työsopimuksen solmimisesta.
– Jännitin hitsauskokeessa. Pelissä oli paljon, kertoo Andreichev. SOL tarjosi sopimusta. Hänelle kerrottiin tarkoin, mitä työ olisi ja millainen majoitus oli varattu. Hän sai myös valtavasti ohjeita oleskelu- ja työluvan hakemiseen ja käännösapua venäjästä suomeksi. Ainut kulu oli maahanmuuttovirastolle maksettava työlupamaksu. Pandemian takia lupia sai odottaa lokakuuhun asti. Suomessa Andreichev kävi heti tutustumassa Ardor Oy:hyn, jossa hän on edelleen töissä. On huojentavaa, että niin SOL kuin Ardorkin välittävät työsuojelusta. Palkankin suhteen säännöt ovat Suomessa selkeät. Hän on hyvin tyytyväinen siihen, miten SOL auttoi sopeutumisessa.
SOL hoitaa kaikki työllistymiseen liittyvät asiat
– Migri, Kela-kortti, työterveys, pankkitilin avaaminen, henkilökortti, digi- ja väestötietovirasto sekä verokortti. Olen jutellut tänne omin päin tulleitten kanssa, ja heillä oli ollut vaikeaa, ihan liikennesäännöistä lähtien. Minä voin kysyä pomoilta mitä vain, ja he auttavat asian hoitamisessa.
Tyytyväinen asiakas Raisiolainen Ardor tuottaa esivalmistettuja putkistoja ja teräsrakenteita laivanrakennuksen ja teollisuuden projektitoimituksiin. Digitalisoituun tuotantoon erikoistuneella yhtiöllä on 40 omaa työntekijää ja 30-50 ammattilaista kumppaneiden kautta.
– Olemme valinneet SOL:in voimakkaan kasvumme strategiseksi kumppaniksi, kertoo toimitusjohtaja Henri Hyvärinen. Suosittelemme SOL:in palvelua, koska haluamme ehdottomasti kasvattaa pitkäaikaisia työntekijöitä. SOL:in työntekijät sopeutuvat nopeasti työtehtäviin ja kehittyvät niissä.
SOL Henkilöstöpalveluilla on työntekijöitä 50 eri maasta. SOL:in Santeri Torvinen alkoi rekrytoida työvoimaa Venäjältä ja entisistä IVY-maista pari vuotta sitten, lähinnä CNC-koneistajia, hitsaajia ja pintakäsittelijöitä, joita ei Suomesta enää löydy tarpeeksi.
– Valinta on moniportainen: hakemukset, yhteydenotot, puhelinhaastattelu, henkilökohtainen haastattelu ja ammattitaidon testaus. Psykologinen testi on ainoa,
jonka olemme ulkoistaneet Pietarin valtionyliopiston psykologiselle tiedekunnalle. Testi luotaa sopeutumista vieraaseen maahan ja kulttuuriin, päihteitten käyttöä ja
yleistä luotettavuutta. Hakemuksia tulee valtavasti.
Haastatteluun asti päässeistä valituksi tulee noin 20 prosenttia, joiden kanssa solmitaan toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Tämä on alalla harvinaista.
– Se liittyy kiinteästi vastuullisuuteen. Kun työntekijä tulee Suomeen haluamme tukea ja auttaa häntä sopeutumisessa. Emme tuo keikkatyöntekijöitä kuukaudeksi. Tämä on työperäistä maahanmuuttoa ja integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Riskitön toimintamalli Suomessa odottaa kalustettu vuokra-asunto omalla huoneella kävelyetäisyyden päässä työpisteestä, jos vain mahdollista. SOL hoitaa
etukäteen työntekijän puolesta vuokrat, vesimaksut, sähköt ja kotivakuutukset. Asumiskulut vähennetään jälkikäteen palkasta läpilaskutuksena. SOL vastaa vuokravakuudesta. SOL tekee pitkäaikaisia sopimuksia, se on asiakkaittenkin tahto. Työvoiman vaihtuvuus aiheuttaa aina kuluja.
– Tavoitteemme on, että työntekijä löytäisi oikean työn ja asiakas löytäisi huippuammattilaisen. Olisi monimutkaista itse rekrytoida ulkomailta työvoimaa. SOL
nostaa työnantajan vastuuta asiakkaittensa harteilta. Vaikka työ tehdäänkin asiakkaan tiloissa ja välineillä, vastuu säilyy SOL:illa. Toimintamallimme on asiakkaalle todella riskitön, Torvinen kiteyttää.